lördag 15 januari 2011

Krig - bra eller dåligt?

Jag satte nyss på en krigsfilm på 6:an ("Windtalkers"), och det var ju inte mitt smartaste filmval med tanke på att jag avskyr krig och filmer om ämnet...
Ju mer jag tänker på det desto mer upprörd blir jag, för jag tycker att krig är så fruktansvärt onödigt och faktiskt ganska patetiskt!
Soldater ska vara så jäkla macho och försvara VÅRT fina land mot fienden, men det enda man gör är ju att riskera sitt eget liv samtidigt som man dödar andra...

Alltså, hur kan man leva med sig själv efter att ha dödat en annan människa?

Många tycker ju att man ska vara stolt över soldaterna som offrar sig själva för att försvara sitt/vårt land, men jag ser det som en fruktansvärt egoistisk handling gentemot sin egen familj (sina föräldrar, syskon, flickvän och barn)...
Jag skulle ALDRIG förlåta M om han valde att ge sig ut i krig med vetskapen om att han kan dö och lämna Alva faderslös... Jag ser inget ärofullt i det agerandet över huvud taget! Det är bara egoistiskt! Och patetiskt!

Man skapar ingen fred med hjälp av våld, utan det handlar om att världens ledare måste kommunicera med varandra och visa varandra respekt!
Våld föder våld - så enkelt är det...

Inga kommentarer: