onsdag 29 december 2010

Ålderskontroll

Som några av er vet är ju Ica ganska nitiska i sina ålderskontroller, så för att försäkra sig om att vi inte säljer tobak och alkohol till personer som är under 18 år så har Ica satt en gräns på 30 år (!) - vi kollar alltså leg på alla som vi misstänker är under 30 år...

Idag kom det fram en kille till min kassa och ville köpa en snusdosa General Vit Portion. Jag kollade på honom och bedömde att han var över 30 år (jag har ju liksom jobbat med detta i snart tio år, och tycker att jag är bra på att bedöma en persons ålder; jag har ALDRIG åkt fast i en ålderskontroll tidigare)... Så jag sålde snusdosan till honom!
Lite senare kommer det fram en kille som vill köpa Alvedon och jag ber att få titta på hans leg, men han har inget med sig. Tyvärr, han fick inte köpa...

Efter ytterligare en stund kommer kassachefen fram till mig och berättar att vi har varit "utsatta" för kontrollköp, och jag känner mig lugn... MEN det skulle jag inte ha gjort!!!
Killen som jag sålde snuset till var en kontrollant :-(

Så det blir alltså en skriftlig reprimand på mig, och gör jag om misstaget en enda gång till så kan jag förlora jobbet... Surt, sa räven!

Det konstiga är att jag knappt känner mig upprörd...
Alltså, killen såg verkligen ut att vara över 30 år, och allt det här handlar ju om en bedömningsfråga - det finns ju inga rätt eller fel! Mitt jobb är att fråga alla som jag misstänker är under 30 år om leg, och det har jag ju gjort... Och jag får inte sälja till personer som är under 18 år, och det har jag ju inte heller gjort...

Skit bara med den skriftliga "varningen"!!!
Men nu ska jag ju vara mammaledig i minst 1 år och behöver inte oroa mig för att åka dit igen...

Inga kommentarer: