tisdag 19 januari 2010

En fråga om LCHF:

Jag skulle vilja prova på att följa en diet där man slipper räknandet (som man ju måste dras med i Viktväktarna; trots att jag tycker att VV är en superbra diet i övrigt - jag gillar tanken på att man får äta ALLT men i måttliga mängder).
Jag har ju surfat runt en del och läst på lite grann, men jag har ändå svårt att greppa konceptet!
Till exempel så skriver Annika Dahlqvist att om man är hungrig så kan man äta en ihoprullad ostskiva med lite smör emellan... Jag menar, om jag är hungrig vill jag kanske äta 20 ostskivor (!) - får man det?
Själva grejen med LCHF är ju att man ska äta när man är hungrig, och att man får äta hur mycket man vill i princip, så länge det inte innehåller kolhydrater eller socker...
Det låter helt osannolikt, men jag kanske har missuppfattat hela grejen?

Finns det någon LCHF:are därute som vill förklara för mig? Please...

1 kommentar:

Victoria sa...

Hej

Nu är inte jag en jätteexpert på lchf, men jag har körde det ett tag och svaret är nej, du kan dessvärre inte äta 20 ostskivor (jag ville oxå äta 20 skivor...). Principen är lite densamma som hos vv, man ska känna efter och se om man verkligen är mätt och liksom inte äta när man bara är sugen på något. Trist...
Själv så har jag egentligen bara lite finlir kvar, max 5 kg. De 5 kilona gör kanske ingen större skillnad på mig, bara precis det där sista, pricken över i:et liksom. Jag vill så gärna gå ner dessa för när jag väl är nere på 56 kg som jag vill ligga runt så tror jag inte jag kommer att ha så svårt att hålla mig till den vikten (jag var nere på 56 och höll vikten, men gick upp 5 kg då jag separerade). Men jag tror att man (eller jag) måste räkna och hålla extra koll på maten tills jag är där igen. När jag väl är nere på 56 så kan man äta lite mer oplanerat, hålla sig till bra mat och skippa onyttigheterna på vardagarna och sväva ut desto mer på helgerna. Det tycker jag är hållbart i längden.

Ja, det är mina tankar om det hela. Hoppas du får en bra onsdag!
Kram på dig!
/Victoria