tisdag 1 februari 2011

Dagis/förskola

Jag blir så irriterad på såna här insändare och tycker att det är så löjligt att anmärka på ord... Jag menar, hur viktig kan en "yrkesstatus" vara!?!

Amelia hade ett reportage med rubriken "Dumpa dagisstressen" i ett tidigare nummer och använde både orden "dagis" och "förskola" i texten, men ändå retar folk upp sig på vilka benämningar man använder...
Om jag säger att min dotter går på "dagis" så betyder ju inte det att jag förringar "fröknarnas" 3,5-åriga akademiska examen - vad är problemet!?!
Och jag skulle aldrig ändra på frågan "Vad heter din favoritfröken på dagis?" till "Vad heter din favoritpedagog på förskolan?"...
Jag kan förstå att man använder de "finare" uttrycken när man skriver sitt CV och liknande, men nån gräns måste det ju finnas!
Snacka om att ha dålig självkänsla om man inte ens klarar av att bli kallad "dagisfröken"...

1 kommentar:

Anonym sa...

Word!! :)