tisdag 2 november 2010

Alltså, Västtrafik...

Som jag berättade tidigare så skulle jag ju ta bussen ut till Ryd, och det HAR jag faktiskt gjort; dock inte helt utan problem...
Jag är ju ett kontrollfreak ut i fingerspetsarna och vill vara ute i god tid (jag är t ex redan på plats i väntrummet trots att jag inte har tid förrän om en halvtimme), så redan klockan 9.05 var jag framme vid busshållsplatsen och bussen skulle avgå tio minuter senare.
Jag tänkte att det var lika bra att fixa en sån där SMS-biljett direkt så att det var klart när bussen kom, och 40 sekunder senare dyker det istället för en biljett upp ett meddelande i displayen: "Tillfälligt fel i teleoperatörens ekonomisystem - var vänlig försök igen senare"...
PANIK!!!
Tre försök senare fungerar det fortfarande inte, så jag frågar en chaufför på en buss som kommer in tidigare än min vad jag ska göra!?!
Vet ni vad han svarar?
"Det är kundens ansvar att se till att ha en giltig biljett. Du får betala på annat sätt, för kommer det på en kontrollant blir det saftiga böter".
PANIK!!!
Västtrafik tar ju inte emot kontanter längre och jag har ju ingen aning om huruvida mitt bankkort fungerar att betala med på bussen eller inte...
Hur som helst så kommer äntligen "min" buss och jag förklarar situationen för busschauffören, och han är jättetrevlig! Han menar på att det ju inte är mitt fel att systemet inte fungerar och att man ju inte kan tvinga mig som kund att betala på annat sätt om det är en SMS-biljett jag vill ha, så jag fick åka med gratis!
Hoppas jag kommer hem sen bara...

Inga kommentarer: