lördag 29 september 2012

Helgfrukost = 5 pp

En halv portion havregrynsgröt (2pp) med 1/2 dl mellanmjölk (0,5pp), kanel och skivad banan. En rågform (1,5pp) med 1 tsk Lätt & Lagom (0,5pp) och 2 skivor rökt skinka (0,5pp) och gurka. Och en kopp te med en skvätt mjölk.

Igår kväll när jag hade gått och lagt mig så låg jag och funderade på VV vs LCHF superlänge, men jag kom faktiskt inte fram till något enhälligt beslut... Båda metoderna är ju bra på sitt sätt och man går ju säkert ner i vikt på båda också, bara man håller sig till planen och inte överäter.

Mitt stora problem är ju sockret!

Fördelen med VV är ju helt klart att man får äta ALLT; om jag blir sugen på en smörgås så tar jag en smörgås och om jag blir sugen på en liten påse godis så kan jag äta det med gott samvete. Nackdelen är ju helt klart det ständiga räknandet och vägandet samt det faktum att man ofta går runt och är lite småhungrig. Dessutom så är det jättesvårt att äta ute och att bli bjuden på mat...

Fördelen med LCHF är ju såklart att man kan äta när man är hungrig och att man slipper att väga och räkna! Dessutom så är det ju god mat man får äta... Och det är oftast inga problem att äta ute på restaurang!
Nackdelen är att man inte får äta bröd :-(

OM jag går tillbaka till en lågkolhydratkost så kommer jag att äta på ett annat sätt än tidigare! Jag kommer definitivt INTE att baka/laga någonting med kokosmjöl (tål inte smaken!) och jag tänker heller inte ha olja i teet eller tillaga mat med mängder av smör och grädde... Och jag tänker inte utesluta all frukt; visst, man kan väl försöka att undvika de värsta kolhydratfällorna som banan och vindruvor, men annan frukt skulle jag tillåta mig i så fall.

Även om jag tycker att VV funkar bra för tillfället så märker jag att kroppen mår bäst av LCHF; magen blir helt uppblåst även av mindre mängder mjöl och socker... Jag tänkte ju försöka att äta lågkolhydrat på VV-vis, men det funkar inte!
Och jag känner att jag kan identifiera mig mer med LCHF...

Hmmm, jag fortsätter som sagt med VV ett tag till så får vi se vad som händer sedan!

1 kommentar:

Magda sa...

Hej! Ska svara på din kommentar snart men kollade nyss in din blogg och måste säga att jag själv inte tål kokos men kokosmjölet kan jag baka med för det smakar inte då man tar rätt lite :) kör även på kokosfett utan smak så jag slipper kräkas haha (tål verkligen inte kokos smak själv) Hoppas du får en bra helg!