söndag 21 oktober 2012

LCHF-pizza

Förut hittade jag ett recept på LCHF-pizza på Pernilla Wahlgrens blogg (!), och det testade jag nu ikväll; helt klart godkänt!
Jag hade ruccolasallad och vitlöksdressing till, och något grönt behövs verkligen för kontrastens skull!

Vispa ihop 3 ägg och 150 gram Philadelphiaost tills smeten blir jämn, och rör sedan ner 5 1/2 dl riven ost, 1 dl grädde och 1 dl crème fraîche.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 20-25 minuter (tills bottnen blir gyllene).
Ta ut bottnen och låt den svalna en aning, och bred sedan på tomatsås samt önskad fyllning (jag hade rökt skinka, färska champinjoner, körsbärstomater, salami, mängder av riven ost samt klickar av Philadelphiaost på)...
Höj ugnsvärmen till 250 grader och grädda pizzan i 10-15 min (tills osten har smält)...
Strö över oregano och cayennepeppar, och servera med ruccolasallad och vitlöksdressing ;-)

Inga kommentarer: