söndag 28 oktober 2012

Brownie à la LCHF

Alltså, kakan blev lika god som den ser ut ;-)
Och receptet hittade jag hos www.56kilo.se - den enda ändringen jag gjorde var att lägga till 1/2 dl grädde, för min smet blev så himla stabbig...

Så här gjorde jag:
Häll i en burk mandelsmör (180 gram), 2 ägg, 1/2 dl kokosolja, 1/2 dl Stevia strö, 1/2 dl kakao, 2 tsk vaniljpulver, 1/2 tsk bakpulver, 1/2 dl grädde och 1 krm salt i en bunke, och vispa med elvisp tills smeten blir slät.
Häll upp smeten i en mindre bakplåtspappersklädd form och grädda i mitten av ugnen i 180 grader i ca 30 minuter.
Ta ut kakan och låt den svalna.

Koka upp 1 dl grädde och rör sedan ner 100 gram mörk choklad delad i mindre bitar (jag använde Marabou Premium mint 70%). Rör tills glasyren blir jämn och fin, och bred den sedan över kakan.
Ställ kakan kallt att svalna, och servera den med en klick grädde.

1 kommentar:

jimmy sa...

Får du bjuda på nästa gång du kommer till M-stad ;)