lördag 25 juni 2011

Tårta!!!

Förut slängde jag ihop en tårta, och sen tog vi med oss M:s mamma och åkte till min släkt i Mariestad... Alla älskade tårtan, och här kommer receptet:

Tårtbotten:
Smält 50 g smör och låt det svalna lite.
Vispa 2 ägg och 2 dl socker poröst.
Häll i 3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker, och sedan det smälta smöret och mjölken.
Häll i smeten i en smord form, och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 30-35 minuter.

Jag kunde tyvärr bara dela kakan på mitten, men den blev god i alla fall med bara ett lager... Jag fyllde mittendelen med marsankräm och mosade jordgubbar ovanpå, och sen spacklade jag tårtan med glasskräm (50/50 grädde och marsankräm). Och dekorerade med frostingen och ganachen som blev över från cupcakesen igår, samt jordgubbar och lite strössel.

Inga kommentarer: