måndag 16 april 2012

Empanadas med halloumiost och tomatsalsa

Tidigare idag fick jag syn på ett recept i en söndags-bilaga som verkade så himla gott, så när jag kom hem gjorde jag iordning det (med viss modifikation)... Det blev jättegott!!!

Först så gjorde jag iordning degen till pirogerna:
Blanda ihop 5 dl mjöl, 1/2 tsk bakpulver och 1/2 tsk salt.
Vispa ihop 1 3/4 dl mjölk, 1 äggula och 3 msk rapsolja.
Blanda ihop allt till en smidig deg och ställ kallt i kylen i minst 30 minuter.

Sen gjorde jag iordning fyllningen:
Stek finhackad rödlök, halloumiost, färska champinjoner och röd paprika, och krydda med paprikapulver.

Rulla ihop 10 bollar av degen och kavla ut till runda cirklar, ca 10 cm i diameter. Lägg en klick fyllning i mitten, smula över fetaost, pensla kanterna med vatten och vik över den ena kanten mot den andra. Tryck ihop kanterna och gör fina mönster med en gaffel.

Pensla pirogerna med ett uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 200 grader tills de blir gyllenbruna (ca 20 minuter).

Servera på en bädd av ruccola tillsammans med tomatsalsa ;-)

Inga kommentarer: