måndag 11 oktober 2010

Halvvägs...

Idag är jag halvvägs igenom graviditeten - jag har gått 140 dagar,
och har 140 dagar kvar... Jag mår jättebra, förutom att jag får så
himla ont i ryggen efter bara några timmar på jobbet. Smärtan sitter
i slutet av svanskotan och strålar ner i skinkan och benet. Jag vet
inte om det är foglossning eller om det är ischiasnerven som är i
kläm, men det är jäkligt jobbigt i alla fall och jag haltar fram som
en gammal gumma när det är som värst... Och värre lär det väl
bli :-(

Nu ikväll när jag skulle tvätta bort sminket hade jag nästan ingen
mascara alls kvar; jag var ju hos en psykolog tidigare idag, och jag
grät typ konstant i 1 timme... I början gick det jättebra och syftet
med besöket var ju att bearbeta min förlossningsrädsla, men sen kom
vi in på mamma och då var det kört... Som vanligt...
Men det kändes ändå jättebra att få prata med henne, och vad
gäller förlossningen kom vi väl till syvende och sist fram till att
det lutar åt ett planerat kejsarsnitt för min del. Hon kunde ju
såklart inte lova mig nåt eller ge några garantier, men hon tyckte
att jag verkade så bestämd i mina åsikter att det vore det bästa
alternativet. Jag kan verkligen INTE tänka mig att försöka föda
"normalt" igen!!!

MEN jag har ju gett det en chans och försöker övertyga mig själv om
att det KAN gå bra den här gången, dels genom psykologbesök och
dels genom att läsa böcker som den på bilden (boken kom med Posten
idag), men det funkar inte för mig... Ingen eller inget kan få mig
att vilja utsätta mig för en mardrömsförlossning igen!!! Och visst,
det KAN gå bra och bli en häftig upplevelse, men det KAN även bli en
repris på den förra, och det klarar jag bara inte av att utsätta mig
för igen!!!

Näe, nu orkar jag inte tänka på förlossningen mer, utan går och
lägger mig istället...
Imorgon får vi nya soffan levererad någon gång mellan kl 11-13, och
klockan 14.00 ska jag till min barnmorska på MVC.
Godnatt!

2 kommentarer:

Victoria sa...

Hej

Jag har förstått att förlossningen är ett stort problem för dig och att du har svåra minnen från det. Får jag fråga vad som hände vid den förra förlossningen? Jag vet inte om du nämnt det tidigare, men jag har inte läst din blogg så länge så jag känner till hela historien.
Ha en skön vecka!
Kram V

Helen sa...

läser nu att du fått prata om det.. men jag var som du kunde inte acceptera att få gå igenom en vanlig förlossning igen..
vill tillägga att mamma gjort 3 kejsarsnitt
två av mina systrar har gjort 2 var men av dom har fött två vaginalt...