fredag 10 juli 2009

Nybakade kanelbullar!


Jag VET att jag har sagt att jag ska göra ett sommaruppehåll, men jag kände att jag saknade min lilla blogg så mycket att jag kör igång igen... Däremot kommer den inte att handla om min vikt längre, för det går verkligen åt helvete med min vikt för tillfället, utan jag kommer bara att skriva om allmänna saker och berätta lite om vad jag har för mig om dagarna.
Idag öser regnet ner, så man har ju inte så jättemånga alternativ till roliga grejer att göra. Därför bestämde jag mig för att baka lite idag: det blev kanelbullar och chokladbollar. Mums! 

De är INTE viktväktarvänliga, men här kommer receptet (ca 50 bullar):

Deg:
1 paket jäst för söta degar
100 g margarin
6 dl mjölk
1 dl socker
2 krm salt
2 tsk kardemumma
15 dl vetemjöl

Fyllning:
2oo g smör
8 tsk kanel
2 dl socker

Pensling:
1 ägg
pärlsocker

Smula jästen i en bunke.
Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm till 37°.
Häll lite av vätskan över jästen, rör tills jästen har löst upp sig och tillsätt sedan resten av vätskan.
Tillsätt socker, salt, kardemumma och nästan allt vetemjöl.
Arbeta degen smidig och låt den jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
Blanda samman ingredienserna till fyllningen.
Ta upp degen och kavla ut den på ett mjölat bakbord (ca 30*40cm).
Bred på fyllningen och rulla ihop degen från långsidan.
Skär rullarna i 2 cm breda bitar, och lägg bitarna i bullformar.
Jäs under bakduk i ca 20 minuter.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen i 250° i 8-10 minuter.
Låt bullarna kallna på galler under en bakduk.

ÄT OCH NJUT!!!

Inga kommentarer: