lördag 18 juli 2009

Hjälp mig!!!

Jag blir galen snart - hur ska man kunna veta vilken metod man ska använda sig av för att gå ner i vikt...
Jag är ju som jag har berättat tidigare en sann viktväktare, men nu har jag lessnat lite på att ständigt behöva räkna points och mäta upp decilitermått med mat när jag äter, så jag är sugen på att testa något nytt.
Beställde Ola Lauritzons bok "GI i praktiken" förra veckan och har börjat läsa den, och för en liten stund sen beställde jag även "Ät dig ner i vikt" av Sten Sture Skaldeman och "Anta din viktigaste utmaning" av Dr Annika Dahlqvist, så jag hoppas att de här böckerna gör mig lite klokare.

Nu har jag däremot börjat fundera lite på vad den största skillnaden mellan LCHF och GI är? Som jag har förstått det är de väldigt lika varandra, men det har någonting med kolhydraterna att göra - LCHF utesluter väl alla kolhydrater, medan GI tillåter potatis, fullkornspasta och råris. Är jag på rätt spår eller är jag helt ute och cyklar?

Sen har jag även börjat fundera på om det är för att jag är vegetarian och känner mig begränsad i min matlagning som gör att jag lessnar så fort!? När man är ute på nätet eller på restaurang eller blir bortbjuden så är det ju oftast kött, fisk eller kyckling som erbjuds och med tanke på att jag inte äter något av det så slutar det ju oftast med att man sitter där med en tråkig sallad... Det känns så smidigt att kunna äta en kycklingfilé och lite sallad till alternativt en fiskbit med någon god sås till, och därför har jag ju även börjat fundera på att börja äta kött igen... Jag är så himla kluven!
Och då undrar jag ju såklart om jag ska fortsätta med viktväktardieten och lägga till kyckling och fisk, eller om jag ska testa något annat...

Snälla, finns det någon där ute som kan hjälpa mig och ge mig några bra råd!?!

1 kommentar:

Helen sa...

tvärr gumman har ingen erfarnhet av annat än VV.. tyvärr.. en kompis körde GI hon lyckades bra så länge hon orkade hålla på men sen ville hon ha bröd, pasta potatis mm... gjorde massa röror till kött, fisk å kyckling.. tex stuvade grönsaker men jag är ingen fan av det så jag tror inte jag skulle fixa GI
lycka till å hoppas nån kan hjälpa dig.. kram kram