onsdag 22 juli 2009

Funderingar...

Först och främst var jag ju tvungen att visa er mina biljetter till Lars Winnerbäck - jag var och hämtade ut dem förut och jag längtar redan som en tok till konserten...

Sedan har jag en liten fundering - tänk hur olika GI och Viktväktarna resonerar egentligen. Påsen med majs-/vaniljkrokar på bilden är "jättenyttig" sett ur VV:s perspektiv = bara 2,5p för hela påsen. Däremot innehåller den 82 g kolhydrater/100g, och det skulle ju få en GI-anhängare att sky den som pesten...
Så, hur ska jag göra? Jo, jag har bestämt mig för att först och främst följa Viktväktarna, d v s äta mina 20 points per dag och äta sånt som jag får lov att äta för dem (nästan allt, med andra ord), men däremot tänker jag försöka skära ner på sånt som GI-metoden tycker är förkastligt, d v s potatis, vitt ris, pasta, socker och till viss mån kolhydrater. Jag försöker gärna banka in i min skalle att man kan äta en middag utan potatis, pasta eller ris, men när det gäller påsen här ovanför så går jag nog mer på viktväktarna och tänker äta några krokar om jag blir sugen...
Så ser min metod ut och jag hoppas att den kommer funka!

1 kommentar:

Lotta sa...

Har inte sett dem med vanilj innan - är de goda?
Jag har bara ätit de !"rena" majskrokarna.
Vad gäller att äta mindre potatis och ris och sådant är ju faktiskt ganska bra - jag har gått över till att äta ganska mycket bulgur, quinoa och andra saker och det är jättegott.. det blir lite nyttigare känns det som i varje fall, men ibland så vill man trots atllt ha potatis...