måndag 13 juli 2009

Debatten om Carolina Gynning

Kände att jag var tvungen att lägga mig i diskussionen som är rätt hetsig just nu, och som gäller huruvida det var rätt eller fel av Carolina Gynning att lägga ut anonyma personers ip- och personnummer på sin blogg.

Alltså, grejen är den att Carolina skriver om sig själv och sitt liv på sin blogg. Hon berättar öppenhjärtigt om hur hon mår och vad hon gör och vilka mediciner hon äter och vad hon äter för mat och hur hon håller sig i form.
Hon berättar att hon äter ångestdämpande tabletter de dagar livet känns extra jobbigt, och känner hon att hon vill känna sig smal och snygg äter hon några melonskivor till frukost. Ibland blir hon godissugen, och då äter hon choklad. Inget konstigt med detta, tycker jag.
MEN så finns det vissa personer som stör sig på en sån här människa... Självklart, alla tycker vi olika om olika saker och alla värderar vi olika saker i livet. Vi är olika!
Jag vill absolut inte dra alla över en kam, men de personer som har gått ut i Aftonbladet och kritiserar Carolina för att sprida ett osunt ideal känns lite som urtyperna för såna personer som inte klarar av en stark och färgrik personlighet som Carolina. Personerna på bilden är osminkade och bär luvtröja, och det känns så jävla typiskt att det är just såna som ska uttrycka sitt missnöje. Tro mig, att man inte bär smink och uppenbarligen verkar bry sig hyfsat lite om sitt eget utseende behöver ju inte betyda att man skiter i allt, men jag är bara så trött på att de tar sig såna friheter som de gör och sen kommer undan med det. Det låter lite dumt när jag skriver om osminkat och luvtröjor, men fattar ni vad jag menar!? Det är liksom samma personer som släpper ut minkar och som kastar tårtor i ansiktet på politiker...
Visst, man kan tycka att Carolina är ytlig och till och med att hon är en idiot, men att ge sig på någon anonymt är så jävla fegt! Och att sen bli upprörd över att man blir avslöjad...

Jag tycker att det är helt okej att man protesterar mot det sjuka kvinnoideal som råder i Sverige idag och jag tycker att man kan bojkotta herrtidningar och Fröken Sverige och Veckorevyn och bh:s för 2-åringar m m, men man kommer ju ingen vart genom att anonymt hoppa på en enskild person... Det är så jävla fegt!

Nu kan man ju i och för sig diskutera om det var rätt eller fel av Carolina Gynning att publicera de anonyma tyckarnas ip- och personnummer, och enligt lagen var det nog fel (Personuppgiftslagen 1998:204 = 1§ Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Personuppgifter= all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet).
Trots detta så tycker jag att hon gjorde helt rätt i att avslöja idioterna!
Sen kan man ju tycka att hon borde ha gått den "rätta" vägen och polisanmält mobbarna, men alla vet vi ju vilken genomslagskraft en polisanmälan har när det gäller att komma åt folk i cybervärlden... Och på något sätt tycker jag ändå att har de gett sig in i leken får de leken tåla!
Fega kräk!

Go Carolina Gynning!


Inga kommentarer: