måndag 14 januari 2008

Apelsinchokladrutor

Här kommer ytterligare ett recept som jag hittade i Viktväktarnas kokbok "Matnyttigt", och trots att jag inte har bakat dem själv än, kan jag nog sätta min högra hand på att de är jättegoda! Jag menar, hur kan något sånt här bli äckligt? Nåväl, av smeten blir det 24 bitar och varje bit innehåller 1 points (!) - hur är det möjligt?

2 ägg
2 dl strösötningsmedel (Strösuketter)
rivet skal av 1 apelsin
1/2 dl pressad apelsinsaft
1 dl lättmjölk
50 g smält smör
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
2 tsk bakpulver
Garnering: 2 msk kokosflingor

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna, ca 20*30 cm.
Vispa ägg och sötningsmedel poröst. Tillsätt apelsinskal, apelsinsaft, mjölk och smör.
Blanda mjöl, kakao och bakpulver och vänd ner i smeten. Bred ut smeten i långpannan. Strö över kokos.
Grädda kakan strax under mitten i ugnen tills smeten stelnat, ca 20 minuter. Låt kakan svalna något och skär den sedan i 5*5 cm rutor.

2 kommentarer:

Cee sa...

MMm det ser gott utt den skal jag nog skriva av och göra en dag..
ha det bra och lycka till med viktminskadet kram Cee

Anonym sa...

Sparar receptet jag med till en dag med fika....