torsdag 28 april 2011

Fördomar

Här kommer ett litet förtydligande angående inlägget om manliga förskollärare som jag skrev om häromdagen: jag VILL ha in fler manliga pedagoger inom förskolan och jag tycker att det är fruktansvärt att de inte skulle få byta blöjor på barnen eller vara ensamma med dem!!!

Sedan finns det ju fördomar och de är ju tyvärr svåra att förbise, hur gärna man än vill... Jag har fördomar, fast jag helst av allt inte skulle vilja ha det!
MEN man måste ju också skilja på att ha fördomar och att döma alla man ser...
Jag har t ex fördomar angående zigenare! Om jag ser en zigenare med stora kjolar inne i en matvaruaffär, så misstänker jag att hon KAN snatta varor och gömma dem i kjolen... Däremot säger jag inte att jag är säker på att hon är en tjuv, men OM hon skulle åka fast i en kontroll så skulle jag inte bli förvånad...
På samma sätt som jag misstänker unga killar med stora väskor i en databutik eller unga tjejer med väskor i en sminkbutik... Det kan ju vara deras träningsväskor och de kan vara hur gulliga och ärliga som helst, men jag har ändå fördomar och tror att de kan snatta... Tyvärr!
Och jag misstänker även alla ensamma män som jag möter i en mörk park (våldtäktsmän?) samt alla ensamma män som fluktar runt på badhus och på stranden (pedofiler?)... De kanske bara tar en kvällspromenad eller åker och badar för att det är varmt, men jag har ändå fördomar...

Sedan får man ju inte heller glömma bort att just pedofiler söker sig till ställen där det finns barn, och förskolor är ju ett sådant ställe. Och idrottsföreningar. Och badhus m m...
Och jag säger absolut inte att ALLA män är potentiella pedofiler och våldtäktsmän, MEN jag är misstänksam... Och det är väl egentligen inte så konstigt med tanke på hur samhället ser ut idag?
Och visst är det hemskt att som kille bli misstänkt för något som man absolut inte är, men fördomar är ju skitsvåra att jobba bort...hur gärna man än vill!

Jag hoppas att ni inte tycker att jag är en idiot - jag är bara människa!

2 kommentarer:

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Övergrepp är ingen genusfråga. Vem säger att barnen är tryggare med kvinnor? Egentligen?

Linda sa...

Nej du är absolut ingen idiot! Jag nämnde ditt inlägg om det här till Susanne, inte för att peka ut dig som person utan för att jag tycker det är synd med sådana fördomar! Det är skittrist med fördomar över huvudtaget men jag tycker allt att du är modig som står för dom :)