söndag 28 februari 2010

Sylviakaka

Den här kakan bakade jag i torsdags och bjöd min älskade lillebror
på, så jag tänkte dela med mig av receptet - den är gudomligt god!!!

Som ni kanske har märkt har den senaste veckan gått käpprätt åt
he...e vad gäller min bantning, men med tanke på att jag har varit
sjuk och uttråkad och ätit onyttigt efter noga övervägande, så har
jag trots detta inget dåligt samvete. Det är väl bara att konstatera
att jag inte klarar av att äta sunt och nyttigt om jag inte följer
någon diet... Jag MÅSTE ha någonting att följa och pricka av för
att det ska funka!
Egentligen borde jag ju ge det hela en nystart imorgon, för då är
det ju både måndag OCH ny månad, men min inspiration är tyvärr
nere på 0... Börjar jag imorgon så känner jag på mig att jag
slutar på tisdag - tyvärr!!! Jag får nog ägna nästkommande vecka
åt att finna flowet igen, och hoppas på att motivationen ligger här
på lur någonstans...

Nu ska jag hoppa in i duschen, och sen väntar rysarfinalen i hockey
mellan USA - Canada (jag tror att USA vinner med 4-3).

Sylviakaka:

Vispa 2 ägg och 2 dl socker poröst. Häll i 1 dl vatten i smeten.
Blanda ner 2 dl mjöl och 2 tsk bakpulver, och rör till en jämn smet.
Häll smeten i en smord och bröad form (med kokos), och grädda
nederst i ugnen i 35-40 minuter. Låt svalna.

Glasyr:
Smält 100 g smör, 1 dl socker och 2 tsk vaniljsocker i en kastrull.
Rör sedan ner 1 äggula och låt smeten sjuda upp under omrörning.
Låt glasyren svalna något och tjockna till, bred den sedan över
kakan och strö över ca 1 dl kokosflingor.
Ät och njut!!!

Inga kommentarer: