tisdag 29 januari 2013

Kladdkaka à la LCHF

Jag klarade mig utan choklad i en hel dag, men förut så var jag bara tvungen att slänga ihop en kladdkaka, och den blev jättegod!
Jag hade dock inne den liiite för länge i ugnen, så nästa gång kommer jag nog att minska tiden så att den blir riktigt krämig ;-)

Receptet lånade jag härifrån: http://bloggar.aftonbladet.se/trendotraning/2012/09/lchf-kladdkaka-med-mandelmjol/

*Vispa 4 ägg och 1 dl Stevia strö pösigt med elvisp.
*Smält 150 gram smör tillsammans med 200 gram mörk choklad.
*Blanda ihop 2 dl mandelmjöl, 1 tsk bakpulver och 1 tsk vaniljpulver.

Rör ihop allting till en jämn och smidig smet, och häll smeten i en smord springform.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 7-8 minuter (jag hade inne kakan i 10 minuter, men det var lite för länge)...

Servera tillsammans med en klick grädde och lite flagad mandel ;-)





Inga kommentarer: