torsdag 10 januari 2013

Buzzador

Som en del av er vet så är jag en Buzzador - med jämna mellanrum så får jag erbjudanden om att testa nya produkter eller tjänster, och sedan blogga om mina upplevelser av dem...

Tidigare idag så fick jag reda på att jag har blivit utvald att testa den nya banktjänsten Swish, och jag har redan gjort min första överföring ;-)

Swish handlar helt enkelt om att man kan föra över pengar till en annan person genom att bara ange dennes mobiltelefonnummer; man behöver alltså inte veta personens bankkontonummer eller logga in på internetbanken och ha tillgång till en dosa, utan man anger bara personens mobilnummer och för över pengarna direkt!

Det enda som krävs är att man:
* laddar ner Swish-appen
* laddar ner ett mobilt bank-id
samt att mottagaren också är ansluten till Swish.

Det lättaste är att fixa både Swish-appen och sitt mobila bank-id via internetbanken, för om man går den vägen så får man sms med länkar till aktuella sidor och slipper leta upp dem i AppStore.

Nu har jag alltså installerat allt som krävs och även gjort min första överföring... Det var superenkelt!!!
Och jag har även tipsat mina bröder om tjänsten, för de brukar ju låna pengar lite titt som tätt ;-)

Jag tror absolut att jag kommer att använda Swish ganska mycket; idén är ju helt genial! Och det bästa är att man inte är beroende av en dator och den där jäkla dosan, utan att man kan föra över pengarna direkt i telefonen ;-)

Jag försöker komma på om jag kan hitta några nackdelar med systemet eller om något skulle kunna göras enklare eller annorlunda, men jag kommer faktiskt inte på någonting!
Nu gäller det bara att få så många som möjligt att ansluta sig, så att man slipper allt krångel vid överföringar i framtiden ;-)

Inga kommentarer: