måndag 22 mars 2010

Nya vårskor till Alva

Visst är kängorna snygga!?! Finns på Ica Maxi och kostar 79:- den
här veckan...

För tillfället sitter jag vid köksbordet och väntar på att maten
ska bli klar - lasagne och rårivna morötter. M är här och hälsar
på, och jag jobbar stenhårt på att få honom att bli köttätare
igen; det går inte sådär jättebra än, men jag är övertygad om
att han kommer ge med sig så småningom ;-)

Imorgon ska jag till kuratorn igen (om jag lyckas få tag i en
barnvakt), och jag har en hemläxa att göra ikväll som jag inte har
gjort än... Min kurator vill att jag ska fundera på vilka mål jag
har i livet, så att det blir lättare att fokusera på vad jag vill
göra och uppnå... Hmm, det är jättesvårt, tycker jag!
Mitt ena mål är såklart att vara en bra mamma till Alva, men sen
då!?! Jag måste liksom ha något att fokusera på för min EGEN skull
också; det är det som jag är dålig på!
Så här ser min läxa ut:

MÅL:

Innebär målen förändringar för dig?

Innebär målen förändringar inom kontroll?

Är målen realistiska?

Vilka små steg skulle kunna visa att du är på väg mot målet?

Vad måste du göra innan det slutliga målet är möjligt?

Hur många veckor eller månader tror du det kommer att ta att nå ditt mål? Vilken eller vilka två saker ska du göra först?

Vad kommer att vara det första tecknet på att du gör framsteg?

Om detta var en väns mål, vad skulle du rekommendera honom/henne att börja med?

Finns där en eller två mindre förändringar som skulle få dig att må bättre och samtidigt få dig att förstå att du är på rätt väg?

Har du brutit ner ditt mål i ett antal små steg?

Är dina specifika mål observerbara? Hur kan du veta om du gör framsteg? Vad kommer att bli annorlunda i ditt liv?

Inga kommentarer: