tisdag 29 november 2011

Mjuk pepparkaka à la LCHF

Tidigare idag så bakade jag ju som sagt en mjuk pepparkaka, och den blev helt okej - jag har ju knappt bakat något LCHF innan, så jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med...
Precis när jag tog ut kakan ur ugnen och provsmakade den så var den väldigt saftig och "flottig", men när den hade svalnat blev den tyvärr lite torr. Dock så tror jag att det kan bero på att jag satte den för högt upp i ugnen, och när jag väl kom på det så hade den redan hunnit bli alldeles för välgräddad ovanpå :-(
MEN det är ju superhäftigt att man kan baka en mjuk kaka utan både vanligt mjöl och socker, och jag kan absolut tänka mig att baka den här igen!

Imorgon ska jag nog baka ett gäng saffransbullar igen samt LCHF-pepparkakor (hårda gaffelkakor med pepparkakssmak, typ)...
Jag ÄLSKAR verkligen att baka!!!

Här kommer receptet på den mjuka pepparkakan:

Vispa 3 ägg, 2 dl sukrin och 1 msk fiberhusk tills smeten blir vit och pösig.
Tillsätt 4 dl mandelmjöl, 2 tsk bakpulver och 3/4 påse pepparkakskryddor (jag tog bort 8 krm ur påsen som jag ska använda imorgon, och hällde i resten i smeten).
Rör ihop.
Tillsätt 200 gram smält smör, och rör ihop till en smet.
Häll smeten i en smord och bröad (jag använde kokosflingor) springform, och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 35 minuter.

Inga kommentarer: