måndag 13 oktober 2008

Risotto med svamp och broccoli.


Maten blev ljuvlig, och kan varmt rekommenderas! Jag gjorde iordning risotton, och serverade med tofu- och paprikagrillspett. Risotton blev 5,5 points/portion och spetten 2 p styck. Här kommer receptet:

2 tsk olja (2p)
1 stor burk champinjoner
1 gul, hackad lök
1 gul hackad paprika
3 dl avorioris (15p)
8 dl grönsaksbuljong
salt, peppar
färsk broccoli (1 hel bukett hade jag...)
2 dl riven ost 17% (räcker med 1 dl om man inte ÄLSKAR ost, som jag gör...) (4p)

Bryn lök, paprika och champinjoner i oljan. Häll i riset och späd pö om pö med grönsaksbuljongen (låt riset suga åt sig vätskan innan du fyller på med nytt). Fortsätt tills all buljong är slut, och låt sedan riset stå och dra i ca 10 minuter. Salta och peppra. Lägg i broccolin och låt risotton stå och dra i ca 5 minuter till. Avsluta med att vända ner osten, och servera direkt.  

Tofu- och paprikaspetten var väldigt enkla att göra iordning. 
Jag tog en förpackning (3oog) marinerad tofu, och skar den i tärningar. Sedan trädde jag upp dem på 5 grillspett, varvat med röd och grön paprika. Sedan la jag dem på ett bakplåtspapper på en plåt och satte in längst upp i ugnen. Ugnen ställde jag in på 200 grader på grillen. Jag hade inne spetten i ca 2o minuter, och vände på dem efter halva tiden.



1 kommentar:

Helen sa...

ja men visst... har redan skrivit å tackat dig i en kommentar.. kanske det försvann.. boken ska jag läsa så snart jag har läst ut min nuvarande.. å dvdn ska jag prova så fort jag har tid över...
så TUSEN TACK.. blev en härlig present.. i förskott.. hihi. fick paketet i fredags.. kram