torsdag 31 maj 2012

Hamburgerbröd

Förut testade jag att baka LCHF-hamburgerbröd, och de blev jättegoda! Tyvärr så gjorde jag de lite för platta, men smakmässigt så får de 10 poäng. Man kan nog välja att göra de lite högre, och egentligen så kan man nog göra sex stycken av smeten istället för fem... Jag gjorde fem stycken, och de blev gigantiskt stora!

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken blogg jag snodde receptet av, men jag lovar att ta reda på det och uppdatera med länken här sedan...

HAMBURGERBRÖD:
Vispa 5 ägg och 1 krm salt i ca fem minuter med elvisp.
Blanda ihop 1 1/2 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber, 1 1/2 msk fiberhusk och 1 tsk bakpulver.
Smält 100 gram smör.

Häll ner det smälta smöret i äggblandningen och rör runt, och blanda sedan ner mjölblandningen.
Rör till en jämn smet.
Låt smeten stå och svälla i några minuter.
Klicka ut fem eller sex klickar på ett bakplåtspapper, pensla med ett uppvispat ägg och strö över sesamfrön.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader tills de blir gyllenbruna (ca 15-20 minuter)...

Inga kommentarer: