tisdag 9 september 2014

Inför valet...

Jag har jättesvårt att bestämma mig för vad jag ska rösta på i år; det finns liksom inget parti som jag kan ställa mig bakom till 100%...

Att jag står till vänster är ju dock ingen hemlighet - jag tycker att världen är så sjukt orättvis! ALLT handlar om pengar och att göra skillnad på dig och mig :-(

I dagens SLA fanns det en artikel om vattkoppor, och redan där känner jag avog mot de borgerliga partierna som tjatar om valfrihet och förespråkar privatiserande av allt som går...

"Varför utsätta sig själv och sina barn för feber, klåda och flera sjukdagar när det finns vaccin?" (...) "Det finns ett vaccin för den som vill och kan betala. (...) "På många privatkliniker ligger priset kring 600-650 kronor per dos, och man behöver två stycken." (...)

Varför jobbar inte alla för att vattkoppsvaccinet Varilix ska ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet som staten bekostar istället? Varför ska bara de med mycket pengar få slippa sjukdomen?

Det var samma sak i en annan artikel i tidningen idag - de olika partierna fick en förfrågan om kollektivtrafiken och dess kostnader, och både Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna vill HÖJA priserna!
Herregud, det är ju svindyrt att åka kollektivt redan som det är idag!!!

Och det är ju klart att de borgerliga vill höja busspriserna, för det drabbar ju inte dem... Dels så har de ju pengar att betala med när de väl åker kollektivt och dels så åker de väl sällan kollektivt när de sitter där med 2-3 bilar i egen ägo... Eller ännu hellre åker taxi överallt...

De personer i samhället som har minst pengar bor av förklarliga skäl oftast längst bort från centrumkärnan och är därmed också mest beroende av kollektivtrafiken - vart finns logiken i att HÖJA priserna för de människorna?

Att fler väljer kollektivtrafik gynnar miljön, men den struntar de ju också i med tanke på att inget borgerligt parti vill avveckla kärnkraften!
Jag läste ett så klockrent svar på baksidan av Aftonbladet häromdagen, där de frågade fem personer om de ville bygga ut kärnkraften. En tjej svarade:
"Ja absolut! Om det inte ligger i närheten av där jag bor..."

Inga kommentarer: