fredag 23 april 2010

Alvas 4-årskontroll

Idag var Alva på 4-årskontroll (M följde med henne dit), och hon hade varit jätteduktig!
M filmade lite grann och tog några kort (bl a på den här fina teckningen), och allt gick jättebra! Hon fick göra ett syntest, gå på tårna och hälarna, balansera/gå rakt på ett måttband på golvet, rita en teckning, kolla på bilder och berätta vad hon såg, räkna till fem m m...

Det enda "negativa" var att gumman vägde lite för mycket, men med mina jävla gener är det väl inte så konstigt :-(
Jag fattar inte vad det beror på egentligen, för hon äter K-special och mjölk till frukost och vanlig middag och kvällsmat - ingen saft eller kakor mitt i veckan, ingen O´boy eller sockrade flingor eller massa socker över huvud taget...
Den enda slutsatsen jag kan dra av det här är att hon rör sig för lite, men förutom att hon rör sig mycket och hoppar och leker på dagis, så cyklar hon ju till och från dagis varje dag...
Sen är ju jag den första att erkänna att på veckodagarna när vi kommer hem från dagis så orkar jag inte vara ute och leka och busa i flera timmar, utan då blir det ju oftast att jag börjar med maten medan hon kollar på teve eller pärlar eller leker med sina dockor...

Jag och M pratade lite om det här nu ikväll, och vi kom överens om att jag ser till att hon får i sig nyttig mat samt frukt och grönsaker, och han ansvarar för motionen - låter som en bra och rättvis deal, tycker jag...

Nu ska jag sova - imorgon jobbar jag kl 9.30-16.15 och efter jobbet ska jag ju ut och äta på Mangos med några jobbarkompisar...
Ha en bra helg!

Inga kommentarer: