söndag 20 december 2009

Snart är det julafton!

Idag är det fjärde advent, och det känns helt overkligt att det verkligen är julafton om 4 dagar...
Jag fasade lite för att jag skulle tycka att julen skulle bli skitjobbig i år p g a att mamma inte är med oss längre, men jag känner faktiskt inte så, utan jag längtar tills på torsdag och tycker att det ska bli supermysigt att få fira årets mysigaste dag med Alva, "farsan", mina två bröder och brorsans tjej.

Vi har redan gjort upp alla planer på vad som ska hända under dagen; på förmiddagen åker de andra ut till minneslunden och tänder ett ljus för mamma (jag klarar verkligen inte av nåt så sorgligt en dag som julafton), sen vid 11-tiden träffas vi allihopa och lagar maten ihop: Jansson, potatisgratäng, köttbullar, prinskorv, skinka, rödbetssallad, sill, ägghalvor m m (jag står för efterrätten: pepparkakscheesecake med vit choklad).
Efter maten kommer tomten på besök, och lagom till Kalle Anka kommer M och hämtar Alva så att hon får fira lite jul med sin pappa, farmor, farbror Lasse och sina två mostrar också.
Alva sover över hos M, och på juldagen kommer Alva hem till mig igen klockan 13, för då kommer släkten från Mariestad hit och firar jul med oss.
Åh, jag älskar verkligen julen!!!

Hur som helst, snart kommer M hit och vi ska ta med Alva upp till Billingehus så att hon får provåka sina nya skridskor. Det ska bli spännande att se vad hon tycker om det...

I eftermiddag ska jag dammsuga och skura golv här hemma - det får bli sista kraftansträngningen innan julafton.
Sen har jag i och för sig två megastora Ullaredspåsar med julklappar till Alva att slå in också, men det hinns väl med...
Egentligen borde jag verkligen åka till Ica Maxi idag och handla också, men det orkar jag nog inte med - jag är ledig på tisdag (förhoppningsvis), så då kan jag handla det sista då.

Ha en bra dag allihopa!

Inga kommentarer: