lördag 12 december 2009

Kokt torsk med äggsås...

Jag har varit så himla sugen på någon ny smakupplevelse i några dagar, så nu ikväll har jag för första gången i mitt liv gjort iordning kokt torskfilé med äggsås, potatis och gröna ärter.
Och det blev supergott!
Som ni ser på bilden så är min sås lite vattnig, men det är ett medvetet val, för jag ÄLSKAR sås...
Så här gjorde jag:

Jag kokade upp 5 dl vatten med 1 fiskbuljongtärning och 1/2 tsk salt. Sen la jag i ett helt block Icas torskfilé (400g, tinat) och lät det koka i 4 minuter ungefär. Sen tog jag ur fisken och la i en form och sparade buljongspadet.

Sen kokade jag ett ägg, lät det kallna och hackade det i småbitar.
Sen rörde jag ut 1 1/2 msk vetemjöl i 1/2 dl lättmjölk, och sen tillsatte jag 2 1/2 dl lättmjölk till. Detta lät jag koka upp och puttra i 3-4 minuter ungefär. Sen kryddade jag med 2 krm salt och 1/2 krm vitpeppar.
Sen hällde jag i 2 dl fiskspad (varning: blir blaskig sås av det).
Sen hällde jag i 2 msk hackad persilja, 1 msk hackad dill och ägget i såsen, och rörde om.

Till sist la jag upp kokt potatis och några bitar fisk på tallriken, och hällde över såsen.

Fisken och såsen blev tillsammans 9 points, så jag delade upp det i tre lika stora portioner. Med 3 potatisar till varje portion blir det totalt 6 points/portion.

Nu ska jag gå iväg till affären och köpa lite Cola zero, och sen väntar soffan, mysbrallor, popcorn och filmen "Falskt alibi".
Ha en trevlig lördagkväll allihopa!!!

Inga kommentarer: