måndag 12 november 2012

Födelsedagstårta och kladdkaka med nougattäcke



Jag kom på att jag ju aldrig lade ut recepten på min tårta och kladdkakan som jag bjöd på nu när jag fyllde år, så här kommer recepten...

Tårta:
Här gjorde jag en fuskvariant och köpte färdiga tårtbottnar, ett färdigt marsipanlock och marsipanrosor/blad.
På första delen i tårtan hade jag ett tjockt lager med Dumlefluff = värm 3 dl grädde (obs: det får INTE koka!!!) och klipp ner en påse Dumlekolor. Rör tills alla kolor har smält, ställ gräddblandningen svalt i minst sex timmar och vispa sedan upp den som vanligt. 
På andra delen hade jag hallongrädde = vispad grädde blandad med hallonsylt.
Sedan lade jag på marsipanlocket, spritsade ut vit choklad, hällde på strössel och lade ut rosor/blad...

Kladdkaka med nougattäcke
Vispa ihop 2 ägg och 2 1/2 dl socker vitt och poröst.
Tillsätt 100 g smält smör, 1 dl vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker, 4 msk kakao och 1 krm salt.
Blanda ihop allting väl och häll upp i en smord, rund form.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 15-20 minuter.
Hyvla över Odense nougat medan kladdkakan fortfarande är varm och smeta ut nougaten över kakan...

Inga kommentarer: