söndag 20 oktober 2013

Citronpaj

Jag blev så himla sugen på citronpaj förut, och slängde ihop en för första gången i mitt liv... Den blev helt okej, men nästa gång ska jag nog göra några små ändringar!

Pajskal:
Mixa ihop 50 gram smör med 3 1/2 dl mandelmjöl, och tillsätt 1 msk fiberhusk, 1 msk sötströ, 1 krm salt, 2 äggulor och 2 msk grädde. Blanda ihop till en smidig deg och ställ kallt i minst 30 minuter.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 175 grader i 7-8 minuter.

Fyllning:
Riv skalet på 3 citroner, pressa citronerna så att det blir 1 dl citronsaft och rör ihop saften och skalet med 1 1/2 dl sötströ.
Blanda ner 3 ägg och 3 äggulor under omrörning, och tillsätt sedan 250 gram mascarpone. Vispa allting slätt med en stavmixer, och häll smeten i pajformen.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 30 minuter.

Pudra över sukrin melis och servera pajen ljummen med vispad grädde ;-)

Ps: nästa gång jag gör pajen så kommer jag nog att grädda den på 200 grader i 20 minuter (jag tycker att skalet fick lite väl mycket färg både på kanterna och i botten), och dessutom så kommer jag att öka mängden citronsaft till 1 1/2 eller 2 dl - jag hade velat ha den syrligare än vad den blev...

Inga kommentarer: