lördag 16 mars 2013

Föreläsning med Torkild Sköld

Bilden är lånad från Facebook




Jag och brorsan var ju alltså på en föreläsning med Torkild Sköld i torsdags, och han pratade om personligt ledarskap. Helst skulle jag ju vilja återberätta precis allting han pratade om, men det finns inspelade föreläsningar på www.youtube.com som man kan kolla på om man vill...

Däremot så skrev jag ner lite stödord och viktiga uttryck som jag gillade, och de kommer här:

* Chef = utvald
   Ledare = självvald

* Om man VILL något så måste man GÖRA något!

* Man kan göra fel i sak, men aldrig vara fel som person

* Man ska aldrig be om ursäkt för sig själv som person

* Man kan göra misstag, men man är aldrig ett misstag

* JAG ÄR UNIK!!!

* Man ska aldrig jämföra sig med någon annan (än sig själv)

* År 2011 skrevs det ut 700.000 antidepressiva medel = gå ut i naturen 30 min/dag istället

* 2 av 3 svenskar behöver jobba på sin självkänsla

* Vi måste "bli vår egen Zlatan", d v s lägga misslyckanden bakom oss och se framåt samt inte bry sig om vad andra tänker och tycker

* Det hjälper inte att bara läsa massa självhjälpsböcker - man måste göra det som står i dem också

* SLUTA GNÄLLA!!!

* Det handlar om hur man väljer att reagera på en situation. Vi har alltid ett eget val och det är alltid vårt eget ansvar

* "Allt kan man ta ifrån människan. Utom en sak - den yttersta friheten att välja förhållningssätt till det som livet för med sig" - Viktor Frankl

* Säg aldrig till någon annan att nåt är självklart, för det är bara självklart för dig själv

* -"Mitt jobb är så tråkigt!"
   -"Ja, det vet de om - det är därför du får lön..." (De köper din tid)

* Om vi hela tiden behöver bli bekräftade utifrån så kommer vi att bli utifrån styrda. Bekräftelsebehovet är en överlevnadsinstinkt. Vi ska bekräfta våra bra egenskaper istället!

* LEV I NUET!!!

* Varje kväll ska du skriva ner:
- 3 egenskaper som du är stolt över och 3 bra saker som du har gjort under dagen
- 3 saker som du är tacksam för
- 3 saker som du behöver hjälp med

* DU ÄR DEN VIKTIGASTE PERSONEN I DITT LIV!!!

Inga kommentarer: