torsdag 13 december 2012

SVT Debatt

Nu ikväll så har jag kollat på Debatt, och även om jag kollade på det främst för LCHF-inläggets skull så måste jag säga att Patrik Sjöberg hade mycket vettigt att säga! Han propagerade för att man skulle upplysa grannar om det flyttade in en pedofil i området, och det håller jag med om... Även om de flesta brotten sker av en närstående så vill jag veta om det bor en person som har förgripit sig på barn i närheten av mig och mina barn; då kan jag i alla fall se till att han inte kommer i närheten av oss! Inte faan skulle jag bjuda in honom på en fika i alla fall... Eller be honom att sitta barnvakt åt mina barn!

Någon frågade om man inte skulle ge personen i fråga en andra chans när han hade sonat sitt brott, men som Patrik sa så kan en sådan person aldrig sona sitt brott, för han har förstört hela livet för en annan människa!

Alltså, när jag var yngre så var jag mycket mer inne på idén att man skulle hjälpa brottslingar tillbaka till livet och vardagen, men jag har ändrat mig och blivit mycket mindre tillmötesgående; om man har utnyttjat en 2-åring sexuellt så ska man faanimej inte få en chans till - personen i fråga har förbrukat sin chans till ett "vanligt" liv!
Jag vet inte vad jag tycker att man ska göra med dömda pedofiler, men de får inte mitt stöd eller mina sympatier i alla fall! Jag skiter fullständigt i om de kommer in i samhället igen, för de är inte värda ett piss i mina ögon... Och det är inte ett skit synd om dem ifall de blir utfrysta heller!

Vi har blivit så jäkla fega och veka i det här samhället, och ingen vågar sätta ner foten och deklarera att man inte tolererar vad som helst längre!
Det ska vara så jävla synd om brottslingen/förövaren hela tiden, och vi ska vara så jävla förstående och hjälpsamma - uppmärksamma de som sköter sig samt offren istället, och skit i personen ifråga som har gjort ett aktivt val som förstör livet för andra på ett eller annat sätt!

Åh, vad jag blir förbannad när jag tänker på det - det är bäst att jag går och lägger mig innan jag får en hjärtattack...

Och jag måste ju bara nämna en sak om LCHF-debatten också - vem är den där Noran eller vad hon hette? Hon sitter där och drygar sig och säger att hon minsann mår jättebra av att äta kolhydrater och att hon har en fantastisk kropp!?!
What!?!
Men det är ju inte utseendet på hennes kropp som ska hamna i fokus heller för den delen; om hon vill äta kolhydrater och mår bra av det så kan hon ju göra det, men det Katrin Z och Kostdoktorn ville få fram i debatten är ju att många som äter kolhydrater och mår dåligt av det mår mycket bättre om de utesluter kolhydrater ur kosten...
Hur kan man egentligen argumentera MOT att ta bort t ex socker ur kosten? Och pasta som består av vetemjöl och vatten?
Det snackas om vitaminer och fibrer, men det finns det ju i grönsaker också (och det äter man ju inom LCHF)!

Det pratas också mycket om att det inte är bra att äta för mycket protein, men de flesta som äter enligt LCHF äter ju inte mer kött nu än innan; det är ju fettet man ökar på istället!
Och nu är det ju t o m bevisat att ett ökat fettintag inte ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar som man trodde innan, så vad är problemet!?!

LCHF handlar ju om att äta bra mat som man mår bra av - vad är det egentligen som är så provocerande med det?
Jag känner mest att: "ät det du vill äta så äter jag det som jag vill äta" - end of discussion!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såg debatt och tyckte Noran var grym. Jag går själv på LCHF och gjort i 4 år. Men jag måste ändå hålla med om att om man äter i måttlig mängd och med sunt förnuft så håller man sin vikt. Jag mår jättebra av LCHF men min man äter 3 ggr om dagen, dragit ner på kolhydrater, tränar och har en vältränad kropp. Om det funkar för honom vem är då jag som ska säga annat? Men folk som äter pasta, bröd, godis och dricker läsk i stora mängder förstår jag mig inte på. Jag vet att LCHF funkar men jag vet att sunt förnuft fungerar minst lika bra.

Anonym sa...

Jag håller alltså med din slutkommentar om det inte framgick :-)

Lotta sa...

Jättebra slutkommentar tycker jag också, var och en får äta det som passar dem. Själv mår jag bra av strikt lchf emedan min man mår bra av att även lägga till måttliga mängder med kolhydrater, men jag överäter om jag äter kolhydrater (mitt sunda förnuft försvinner med kolhydrater liksom).