lördag 18 maj 2013

Kladdkaka med grädde och jordgubbar

Det är ju trots allt lördag idag, så förut slängde jag ihop fyra portionsformar med glutenfri kladdkaka á la LCHF.
Betyget blir sådär; jag föredrar att använda mörk choklad (gärna med mintsmak) framför kakao. Och sen var det första gången jag använde kokosmjöl i smeten också, så jag tror att jag föredrar mandelmjöl... Och dessutom så använde jag osaltat smör idag, och jag brukar använda "vanligt"...

Men här kommer i alla fall receptet:

Smält 150 gram osaltat smör i en kastrull.
Vispa ihop 4 ägg och 4 msk Stevia strö, och tillsätt sedan 1 dl grädde.
Blanda ihop 3/4 dl kokosmjöl, 1/2 dl kakao och 1/2 tsk vaniljpulver.
Vispa ihop allting, häll upp i portionsformar och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 10 minuter.

Låt svalna något och servera med vispad grädde och jordgubbar ;-)

Inga kommentarer: