måndag 24 april 2017

Undersköterska för en dag


I dag har jag gått bredvid två undersköterskor hela dagen; på förmiddagen gick jag med en på kirurgmottagningen och på eftermiddagen gick jag med en annan på urologmottagningen. Jag fick vara med vid sex patientbesök - två claudicatio, ett aortaaneurysm, en kritisk ischemi, en flödesmätning/bladder scan och en uttagning av en pig-tail.

Det var superintressant, men ganska intimt. Kvinnan som tog ut sin pig-tail fick klättra upp i gynstolen, den ena mannen som hade claudicatio fick ta av sig både byxor och kalsonger när läkaren skulle göra ultraljud, två av männen bar vuxenblöjor och mannen med kritisk ischemi hade typ ruttna tår (!). Mittentån på ena foten var helt svart och var på väg att lossna, enligt läkaren.

Alltså, jag skulle ALDRIG kunna jobba med vård av patienter! Det var som sagt jätteintressant att vara med i dag, men samtidigt var det ganska läskigt. Och sorgligt. Många patienter har cancer och är väldigt sjuka...

För mig räcker det perfekt att skriva om patienterna; jag är alldeles för blödig och kräkmagad för att klara av patientkontakt i någon större utsträckning!!!

Inga kommentarer: