torsdag 10 november 2016

Diabetes

Jag gör ju min praktik på medicinmottagningen nu och skriver en hel del diktat om diabetes, och i eftermiddags fick jag gå med en diabetessköterska och bland annat vara med vid två besök. Vid det ena besöket fick jag till och med sticka en patient i fingret!!!

Förutom det så fick jag själv ett stick i fingret så att vi kunde kolla mitt blodsocker och mitt HbA1c - jag hade bra värden ;-)
Blodsocker: 4,7 mmol/liter
HbA1c: 28 mmol/mol

I morgon ska jag få skriva diktaten från besöken, och det är så himla bra att få vara med vid besök och sånt så att man får en förståelse för vad det är man skriver om... Att man får en inblick i hela processen...

I förmiddags spenderade jag dessutom tre timmar i E-arkivet och lärde mig massor om hur det går till att preparera och skanna journaler - jätteintressant!

Inga kommentarer: