måndag 8 maj 2017

Kirurgavdelningen


Efter fyra veckor på kirurg- och urologmottagningen var det i dag dags att flytta upp till avdelningen på plan 5. Det känns så himla bra - superhärliga sekreterare och intressanta diktat!

I dag skrev jag två inskrivningsanteckningar, en överflyttningsanteckning, en slutanteckning och ett brytpunktsamtal. Det sistnämnda var dock ganska deprimerande - ett brytpunktsamtal har man med patienten och dennes anhöriga när det inte finns så mycket mer man kan göra, utan palliativ vård är det enda som kan erbjudas...

Jag har förstått att det är mycket cancerpatienter som jag kommer att få skriva om den närmaste tiden. Intressant, men sorgligt.

Nästa måndag ska jag få följa med på en kolonkonferens; samma upplägg som på bröstkonferensen jag var på i förra veckan, men den här gången handlar det om cancer i tarmen. Och på torsdag ska jag få gå med en stomisköterska. Stomi = påse på magen.

Inga kommentarer: