tisdag 14 mars 2017

Hemtentan är inlämnad


Sådär, nu har man gråtit en skvätt och skickat in hemtentan i Kriminalteknik som med största sannolikhet kommer att bli underkänd! Den största frågan (5 p) kunde jag inte ens svara på :-(

Alltså, jag föredrar ju tentor där man kan läsa sig till svaren, antingen i kurslitteratur eller genom att googla, men det kan man inte i det här ämnet!

På frågan som jag berättade om ovan fick man en A3 med bilder på några bloddroppar och skulle utifrån dem analysera om personen i fråga hade blivit slagen i ansiktet stående eller sparkad i ansiktet när han låg ner. Man skulle avgöra om blodbilden var aktiv eller passiv, om det rörde sig om en händelse eller flera, vilken anfallsvinkel bloddropparna hade, från vilken höjd bloddropparna hade fallit m m.

Det enda som kan rädda mig i det här läget är om jag lyckas skramla ihop tillräckligt med poäng på de andra frågorna, men jag tror faktiskt inte det - tentan var skitsvår!!!

På en fråga skulle man förklara hur det går till när man gör ett snabbtest för att kolla om det finns amfetamin i urinen, och där snackar vi antikroppar och antigener och drogkonjugat och preparerade membran osv. En annan fråga gällde vilka ämnen tre olika drogtester innehöll, och det fick man fram genom att med hjälp av en tlc-platta räkna ut utvalda kemiska ämnens vandringshastighet i en kromatografi...

Ni hör ju själva hur det låter = skitsvårt!!!

Avslutade kvällen med två avsnitt av Paradise hotel för att nollställa hjärnan. Nu är det dags att sova och i morgon väntar jobb på SkaS.

Och på torsdag får jag en tv - "farsan" har köpt en ny smart-tv, så jag får hans gamla. Perfekt! Jag måste se till att flytta in i lägenheten snart också; funderar på att ta det stora steget i helgen...

Inga kommentarer: