onsdag 19 oktober 2016

Hungrig

Nu i kväll vid 19-tiden kände jag att jag var döhungrig, och kom jag på att jag bara hade ätit en propudding och två ostplättar på hela dagen! Stekte ett ägg och fem skivor falukorv till kvällsmat... Gott!

Och som jag berättade om i går fick jag vara med på en angiografi i dag: en koronarangiografi = kranskärlsröntgen.

Jättespännande - men jag var supernervös innan!

Först fick jag byta om till gröna sjukhusbyxor, en grön tröja och en engångs-operationsmössa. Sen fick jag ta på mig en blykjol, en blyväst och en bly-halskrage.
Patienten gjordes i ordning och en röntgensjuksköterska förberedde med sterila lakan, kontrastvätska, katetrar m m. Sedan kom läkaren in och gjorde ett snitt i ljumsken på patienten, förde in en kateter genom ett blodkärl till hjärtats kranskärl, sprutade in kontrastvätska och kontrollerade om det fanns några trängningar i kärlen runt hjärtat med hjälp av röntgenbilder som visades på en stor skärm.

Så häftigt!

Just den här patienten hade inga förträngningar eller stopp i kranskärlen så läkaren "stiftade" ihop blodkärlet och avslutade undersökningen, men om det hade funnits förträngningar hade läkaren eventuellt åtgärdat dem på plats med hjälp av en ballongvidgning/PCI.

Jag visste inte hur jag skulle reagera och höll mig lite i bakgrunden, men det gick faktiskt bra! Jag kände mig lite skakig både innan och efter, men det är ju samtidigt sååå häftigt! Och jag har lovat mig själv att tacka ja till alla undersökningar som jag blir erbjuden att vara med på, för det är ju liksom once-in-a-lifetime som man får möjlighet till det... Däremot är jag ännu mer övertygad om att jag INTE vill jobba MED patienter utan bara skriva om dem ;-)

Nu är klockan nio och jag har gått och lagt mig - jag är så himla trött!

Inga kommentarer: