lördag 1 september 2012

Hemmagjord LCHF-pizza

Nu ikväll så har vi ätit hemmagjord pizza; M, ungarna och deras farmor åt ett sånt där färdigt pizza-kit och jag testade ett nytt recept som jag hittade på nätet:

Vispa 2 ägg poröst i några minuter. Tillsätt 4 msk vatten och vispa lite till.
Blanda ihop 1 dl kokosmjöl, 2 tsk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 2 msk torkad oregano och 1/2 tsk salt, och häll i äggblandningen.
Blanda ordentligt, och låt degen svälla i ca 5 minuter.
Ta upp degklumpen på ett bakplåtspapper och tryck ut degen till önskad tjocklek. Förgrädda i 200 grader i ca 7 minuter.
Ta ut pizzabottnen, lägg på önskad fyllning (jag använde tomatsås, skinka, champinjoner och riven ost), och grädda i 175 grader i 10-15 minuter.

Jag tyckte att den här pizzan blev helt okej, varken "äggig" eller svampig, men jag har liiite svårt för kokossmaken som tränger igenom... Nästa gång kanske jag testar med mandelmjöl!?!


Inga kommentarer: