söndag 20 december 2015

Att jobba inom handeln...

Eftersom jag fortfarande har en fot kvar i branschen i och med mitt extrajobb på Kvantum så vågar jag inte uttala mig i alltför negativa ordalag, men det här inlägget ska handla om Ica Maxi och handeln överlag...

Såg i dag en annons om att min f d arbetsplats kommer att öppna en timma tidigare tisdag och onsdag nästa vecka för att man ska få meeer tid på sig att shoppa ännu fler prylar, och det är något som skapar en irritation hos mig! Jag förstår att det är en konkurrenssituation och att de större butikerna gör allt de kan för att slåss om kunderna, men det som stör mig är dels att de försöker skylla ifrån sig och dels att det är de anställda som drabbas...

Man försöker med alla möjliga argument om att det är för att tillfredsställa kundernas behov (VEM behöver åka och handla klockan sex på morgonen?) och hävdar att folk VILL jobba obekväma arbetstider - under mina 11 år inom handeln var det knappt aldrig någon som frivilligt ville jobba stängningar eller helgdagar!!! Det kanske fanns några som erbjöd sig ibland för att de ändå inte hade något speciellt inbokat just den dagen, men det var ett rent hel...e att bli av med sina stängningar eller urtidiga morgnar om man ville vara ledig...

Låt oss säga att man jobbar inom handeln och har gått med på att jobba mellan kl 7-22 för att man inte har några andra alternativ (jag hade t ex gärna jobbat kvar på heltid inom handeln om jag hade fått dagtider och sluppit att jobba helger), och helt plötsligt blir man tillsagd att man istället ska få börja klockan sex en morgon... VEM vill göra det? Och det spelar ju ändå ingen roll vad du som anställd tycker, för chefen tycker att det är en bra idé för honom/henne att förhoppningsvis tjäna ytterligare lite mer pengar...

För typ tre år sedan fick min chef för sig att vi skulle ha öppet till kl 23 hela veckan innan julafton, och det var ingen idé att ifrågasätta det beslutet - jag sa att jag inte ville jobba så sent, men eftersom det var min ordinarie stängning under en av dagarna så kom jag inte undan... Och det var ju inte direkt folk som stod på kö för att få byta till sig det passet och komma hem en halvtimme innan midnatt dagen före julafton... Men kunderna var ju nöjda... (Eller?)...

Jag förstår också att man måste anpassa öppettider efter behov och efterfrågan, men jag tycker så jävla synd om alla stackare som måste jobba under de här villkoren!
Om 1 1/2 år är jag färdigutbildad Medicinsk sekreterare, och behöver aldrig mer oroa mig för att inte få spendera julaftonen med de jag älskar... Det ska bli såååå skönt!

Visa solidaritet med alla stackars butiksanställda och bojkotta butiker under obekväma öppettider så att cheferna inser att det är lönlöst att ha öppet då!!!

Ps: jag har alltså inget emot att jobba inom handeln i sig, men tycker att det blir så extremt när man ALLTID ska vara tillgänglig... Herregud, som kund får man väl anpassa sig efter butikens öppettider och inte tvärtom! När jag var liten stängde affärerna klockan sex på vardagar och var stängda på röda dagar, och det var ingen som dog av det! Och även om vi jobbar mer udda arbetstider nu (gör vi verkligen det?), så behöver man inte ha öppet till långt in på natten... Och OM man nu som chef vill ha det så kan man ju kolla hur många anställda som VILL jobba de tiderna... Jag tycker att det är helt okej att ha öppet dygnet runt om det finns folk som vill jobba då, och inte att man som vanlig anställd "tvingas" acceptera de tiderna... Om man sätter sig ner med sin personal på Ica och frågar hur många som vill jobba till klockan elva på kvällarna så hade man aldrig fått butiken att gå runt; i dag accepterar man tiderna på grund av att det ingår i jobbet att vara beredd på att jobba de tider som erbjuds, men tro mig - det är INTE frivilligt och önskvärt för merparten av de anställda...

Inga kommentarer: